محمود مقامی گفت: انتظار داریم استاندار محترم و معزز، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات در استان به طور ویژه حامی خبرنگاران باشید

مشروح کامل سخنان محمود مقامی نماینده خبرنگاران خراسان جنوبی در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن اجلاس نماز بیرجند قرائت شد به شرح زیر می باشد:

 

خالصانه ترین سلام های فعالان رسانه ای خراسان جنوبی را از این تربیون خدمت مقام معظم رهبری اعلام می داریم و برای ایشان آرزوی سلامتی و برای جمهوری اسلامی از خداوند متعال توفیق را طلب می کنیم.

 

 

یاد شهید صارمی عزیز که در 17 مردادماه سال 77 به درجه رفیع شهادت نائل آمد را گرامی می داریم همچنین یاد می کنیم از شهید « محمدرضا فرهادی » که تنها شهید دانش آموز خبرنگار خراسان جنوبی هستند که در پنجم خرداد 1365 در منطقه عملیاتی فاو دعوت حق را لبیک گفت. به پاس خون این شهداست که امروز انقلاب اسلامی ایران در سطح دنیا فریاد عدالت خواهی، استکبارستیزی، آزادی و آزادی خواهی را سر می دهد.

 

امروز گرد هم جمع شده ایم تا با آرمان های بلند شهدای والا مقام جمهوری اسلامی و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تجدید عهد و پیمان ببنیدیم و از آمادگی و ایستادگی برای حضور جهادی در عرصه جنگ رسانه ای دشمن و استکبار اعلام نماییم.

 

 

امروز در افق رسانه های نظام مقدس اسلامی، موضوع انتقال پیام انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف مطرح است، وظیفه خبرنگاران به عنوان نیروهای خط شکن این است که از سد امپراطوری رسانه ای غرب عبور کنند و دستاوردهای نظام اسلامی را در حوزه های محرومیت زدایی، الگوی زندگی مسالمت‌آمیز قومیت های مذهبی و اقلیت های دینی، پیشرفت های علمی و نظامی، دموکراسی و آزادی بیان و دفاع از مظلوم را در سطح دنیا مخابره کنند.

 

 

 بخش ابتدایی سخنان خودم را با این جمله به پایان می رسانیم که خبرنگاران و اصحاب رسانه همواره بدون هیچ چشم داشتی در مسیر تعالی استان، کشور و انقلاب اسلامی گام برداشته اند و هیچ گاه خدایی ناکرده قلم را در مسیر خوشنودی دشمنان و بدخواهان بکار نبسته اند.

 

بخش دوم سخنانم را در حوزه خبرنگاران استان خراسان جنوبی ادامه می دهم.

 

خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت هایی که دارد از حدود 400 خبرنگار و فعال رسانه ایی برخوردار است، و الحمدالله طی سال های گذشته دستاوردهای خبرنگاران در تهیه گزارشهای تفصیلی و تولیدات خبری در بخش های مختلف مشاهده کرده ایم و بازتاب های کشوری آن را هم دیده ایم. به طور مثال در حوزه انعکاس سریع و دقیق مطالبات مردم از سفر رئیس جمهور و بیان دیدگاه های کارشناسانه مسئولین برای مطالبات مردم همواره تلاش کرده ایم که نتایج و بازتابهای کشوری را شاهد بوده ایم.

 

 

بخش سوم سخنانم در حوزه مشکلات و درخواست های خبرنگاران خراسان جنوبی است که اینجانب به نمایندگی از این قشر مظلوم و زحمت کش قراراست به بخشی از موارد اشاره نمایم:

 

 در ابتدا از استاندار محترم به عنوان نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی ضمن تشکر از لطف و عنایت همیشگی حضرتعالی به خبرنگاران، خواستارم تا در روز خبرنگار که شنبه آینده می باشد جلسه ای اختصاصی با خبرنگاران به منظور بیان مصائب این قشر برگزار شود؛ چرا که بیان بخش اعظمی از مشکلات و درخواست ها از فرصت این جلسه خارج است و به قولی این مراسم جشن است و قرار نیست که همه مشکلات ریز و درشت مطرح گردد.

 

1- موضوع سطح پایین درآمدی خبرنگاران برای این قشر آزاردهنده شده است تقریبا حدود یک چهارم حقوق کارکنان معمولی دولت و یا یک سوم حقوق قانون کار است. سئوال؟

 

آیا مسئولین اطلاع دارند که امیدوارم بی اطلاع باشند، خبرنگارانی که هر روز اخبار ریز و درشت ادارات و هفته های مناسبتی آنها را منعکس می کنند بالاترین حقوق آنها حدود 400 تا 450 هزار تومان است؟ و جالبتر این است که از هیچ مزایا و صنوات برخوردار نیستند؟ اگر مسئولین ما می دانند باید کمی در وجدان آنها شک کرد/ امروز چه کسی، از حال و احوال خبرنگاران مظلوم باخبر باشد.

 

سئوال؟

تعریف امنیت شغلی چیست؟ سالها وعده داده ایم که پیگیر امنیت شغلی برای خبرنگاران هستیم؟ برای این موضوع متولیان امر گزارش بدهند که چه اقدام شاخص و بارزی را انجام داده اند؟

 

سئوال؟ 

دولت از قشر کارمند و کارگر برای تامین مسائل رفاهی و تسهیلاتی حمایت می کند، آیا این درست است که بنا بر گفته خبرنگاران برای اینکه خبرنگار ما شامل بیمه شود باید یا 2 سال فعالیت داشته باشد و یا موارد غیرضرور داشته باشد؟

 

 سئوال ما اینجاست که چطور وقتی نیروی در سازمانی قرار است به صورت پیمانی، قراردادی و پیمانکاری جذب شود، اولین چیزی که همزمان با حقوق او برقرار می شود بیمه و حقوق حداقل قانون کار است اما رسانه ها باید مستثنا باشند.

 

پیشنهاد:

 

انتظار داریم استاندار محترم و معزز، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات در استان به طور ویژه حامی خبرنگاران باشید و رسانه‌ها و مطبوعات؛ اگر خبرنگاری به طور یک یا دوسال در رسانه‌ای فعال بود، تاکید می کنم خبرنگار فعال، باید آن رسانه حقوق حداقلی قانون کار را برای آن خبرنگار فعال نماید.

 

این را به این خاطر می گوییم که باید امنیت شغلی خبرنگارانی که می خواهند در این عرصه بمانند به نوعی تامین شود والا هم اکنون که خبرنگاران مشترکا در یکی دو رسانه فعالیت دارند در آینده باید از دیگر استان ها خبرنگار بیاوریم.

 

 

 

2-موضوع بیمه خبرنگاران که در صحبت های قبلی به آن اشاره شد، واقعا خبرنگاران از این رویه ای که هر روز یک سیاستی پیاده می شود خسته شده اند؟ خواسته ای که اینجانب به نمایندگی از خبرنگاران دارم، متولیان حوزه مطبوعات استان، مدیران رسانه ها را الزام به اجرای حداقل بیمه حوادث برای خبرنگاران کنند؟

 

خبرنگاران روزانه به جلسات مختلفی می روند اگر مشکلی برای آنها پیش آید تکلیف اش چیست؟

 

3-موضوع مهم دیگر تشکیل صندوق رفاه در خانه مطبوعات است. در حال حاضر به خاطر سطح کم درآمدی خبرنگار، امکان اخذ تسهیلات وجود ندارد و ضامنی هم برای خبرنگاران نیست البته مدیرعامل خانه مطبوعات اعلام کرده اند که با یکی از بانک های استان تعاملاتی صورت گرفته اما سخن ما این است که استاندار محترم همان طور که حضرت عالی در بازدیدها و یا کمک هایی که به نحو شایسته به حوزه ورزش و دیگر بخش های انجام می‌دهید که جای تقدیر دارد، انتظار داریم اینجا مساعدت نمایید، اعتباری را به عنوان سرمایه این صندوق اختصاص دهید، تا از این به بعد هزینه های این قبیل همایش ها خرج برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی شود.

 

 

4- بر اساس 24 قانون اساسی قانون آزادی مطبوعات تعریف شده است.

 

سئوال؟

 

چرا باید مسئول ارشد ما در مرکز استان صعه صدر پایینی داشته باشد و بایک گزارش انتقادی یکی از خبرگزاری ها در جلسه عمومی در جمع مسئولان اعلام کند عده ای بیکارند و جلسات شبانه می گذارند برای نقد ما!!!

 

سئوالی که داریم این مدیر محترم شفاف بیان کنند که چه کسانی بیکارند؟

 

آیا باید با یک انتقاد تمام دغدغه ها را به باد تمسخر و گلایه گرفت، از این قبیل مشکلات و مصائب خبرنگاران چه در حوزه شهرستان ها از مقامات عالی رتبه و همچنین در مرکز استان هم بسیار در طول سال بچشم می خورد، تدبیر در این خصوص چیست؟ چرا ظرفیت انتقادپذیری مدیران ما در خصوص بسیار پایین است؟

 

5- انتظار داریم خانه مطبوعات و در کنار آن، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای پیشبرد اهداف عالی رسانه ای استان راهبرد و چشم اندازی را تدوین و ترسیم نماید:

 

پیشنهاد:

در این چشم انداز باید جایگاه دانشکده خبر به طور دقیق مشخص شود که قرار است چه تعداد دانش آموخته در حوزه خبر و ارتباطات بر اساس نیاز استان به جامعه تزریق نماید. 

 

باید در این افق قید شود در سال 1400 یعنی حدود 6 سال آینده جایگاه خبرنگاران به لحاظ کمی و کیفی باید به چه سطحی برسد. 

 

در این چشم انداز باید ترسیم گردد خراسان جنوبی تا سال 1400 به چه تعدادی رسانه نیاز دارد و مجوزات لازم صادر گردد.

 

موضوع مسکن، مسائل رفاهی و هچنین و توجه به خبرنگاران شهرستانی بایستی بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و مدون مشخص گردد تا در آینده مشکلات در حوزه های مطرح شده پیش نیاید.

 

آموزش و پژوهش در حوزه مطبوعات استان و سهمی که باید در اعتبارات پژوهشی در نظر گرفته شود در این چشم انداز به طور دقیق مشخص گردد.

 

6- در بحث ارتباط مدیران با رسانه باید گفت این سطح تعاملی بیشتر در حوزه انتشار اخبار شده است تا بهره مندی از نظرسنجی ها و طرح ها پیشنهادی خبرنگاران.

 

خبرنگاران به واسطه ارتباط مستقیمی که با مردم دارند انتظار داریم مسئولان از ظرفیت اشراف کامل خبرنگاران و قدرت تحلیل آنان و همچنین پتانسیل های که در حوزه پژوهش و تحقیق دارند بهرمند شوند که این امر با عث شکوفایی و خدمت بهتر به مردم استان خواهد شد.

 

جناب آقای خدمتکزار با سوابقی که از عرصه های مختلف مدیریتی از جنابعالی سراغ داریم؛ انتظار داریم حضرت عالی برای ارتباط بهتر با رسانه ها و اشراف دقیق نسبت به موضوعات مختلف استان از بین اهالی مطبوعات، مشاور رسانه ای برای خود برگزینید تا ضمن ارتباط قوی با رسانه های مرکز استان و دیگر شهرستان ها، پیگیر دلسوزانه مشکلات و درخواست های جامعه رسانه ای استان باشد.

 

درپایان باید گفت این بخشی از صحبت های جامعه خبرنگاران استان بود، که به اختصار قرائت شد، اما مشکلات و درخواست های دیگری نیز وجود دارد خبرنگاران طرح آن را در این جلسه مناسب نمی دانند و  در جلسه روز گذشته اکثریت خبرنگاران تاکیدشان بر این بود که جلسه ای مختص خبرنگاران در هفته آینده که هم زمان به روز خبرنگار است با حضور حضرت عالی برگزار شود تا مسائل ریز و درشت خدمت حضرتعالی به عنوان عالی ترین مقام تصمیم گیر در استان مطرح گردد.

 

والسلام