این بانوی 80 ساله معتقد است شرایط فعالیت اقتصادی فراهم است ولی آنچه تغییر کرده فرهنگ کارو تلاش است که بسیاری کار را فقط در استخدام های دولت می جویند.

به گزارش پیام بشرویه،ایران اسلامی مهد فرهنگ ها و هنرهای زیبای سنتی است که به عنوان یک ظرفیت بزرگ می تواند به فعلیت رسیده و نقش اثر گذاری در اقتصاد کشور ایفا کند.

 

بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی کشور یکی از معقوله های مهم در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است که اگر در حوزه عمل وارد شود بی شک به پیشرفت های قابل قبول اقتصادی دست می یابیم.

 

احیاء صنایع دستی به عنوان یک ظرفیت منحصر به فرد داخلی در هر یک از شهرهای کشورمان،علاوه بر نگه داشت فرهنگ های اصیل بومی هر منطقه به عنوان یک اثر دستی ناب و ویژه می تواند زمینه اشتغال زایی،کمک به اقتصاد با سرمایه گذاری اندکی را به همراه داشته باشد.

 

علی رغم  اینکه تحقق  اقتصاد مقاومتی گاها در حرف شنیده می شود تا در عمل، بانوی 80 ساله شهرستان بشرویه با احیاء هنر زیبا و قدیمی " سرجامه بافی " گام های بلند و عملی را در این راه برداشته است.

"ساره فروغیان " بانوی سالمند بشرویه که "غیرت کاری " را مهمترین ابزار برای تحقق اقتصاد مقاومتی و هر کاری می داند در گفتگو با خبرنگار پیام بشرویه اظهار کرد: تلاش، همت ،غیرت کاری و توکل برخدا اگر در وجود انسان باشد،می تواند بر تمام مشکلات غلبه کند.

 

او معتقد است شرایط فعالیت اقتصادی فراهم است ولی آنچه تغییر کرده فرهنگ کارو تلاش است که بسیاری کار را فقط در استخدام های دولت می جویند.

 

این بانوی 80 ساله بشرویه، در مورد هنر قدیمی سرجامه بافی یا لته دوزی (به زبان محلی بشرویه) می گوید:در قدیم بویژه در بشرویه، کسی برای منزل خود از بازار فرش تهیه نمی کرد بلکه دارهای قالی در خانه ها تنیده بود و شغل اصلی بانوان این شهرستان فرش بافی بوده است و  سرجامه نیز نوعی فرش است که  تار و پود آن از پارچه های لباس استفاده شده، تهیه می شود.

فرش سرجامه آمیخته با فرهنگ قناعت و صرفه جویی است و مردم قدیم لباس های کهنه خود را به تار پود و رشته های باریک تبدیل کرده و با نقش ونگار زیبا انها را به فرش تبدیل می کرده اند.

 

فروغیان، هدف خود را از احیاء این هنر زیبای دستی،ماندگار شدن صنایع قدیمی و کاربردی بشرویه و همچنین بیشترین بهره گیری از کمترین اوقات فراغت خود دانسته وبا تاکید بر اینکه  هنر سرجامه مشتریان زیادی دارد می گوید:علاوه بر اینکه وقت خود را در جهت کارو تلاش مورد رضای خداوند می گذارم،مشتریان زیادی نیز برای فرش های سرجامه هر روز مراجعه می کنند که به خاطر کهولت سن، نمی توانم پاسخگو باشم.

 

این بانوی 80 ساله عنوان می کند در هر 3 روز یک سرجامه را می بافد که اگر جوانان به این هنر روی اورند می تواند در هر روز حداقل یک تخته ان را ببافند و امروز به خاطر استفاده های تزئینی زیبا که در کلان شهرهایی از جمله مشهد، اصفهان، تهران و کرمانشاه از این نوع فرش می شود به قیمت های بالایی قابل فروش بوده و مشتریان زیادی دارد.

 

فروغیان،با توصیه به گسترش هنرهای دستی در بشرویه می گوید: اگر همت باشد هیچ مشکل اقتصادی بوجود نمی آید ، در حال حاضر فقط 3 نفر هستیم که مشغول بافتن این نوع فرش می باشیم و جایگاه اقتصادی خوبی دارد که می طلبد مسئولان برای احیاء این هنر زیبای بشرویه و ترویج جوانان به شغل های قدیم از جمله فرش باشی و صنایع دستی در جهت شکوفایی اقتصاد تلاش کنند.

_____________________________________

پیام بشرویه حق انتشار مطالب را محفوظ می داند و بهره گیری هر روزنامه، سایت و یا رسانه ای بدون ذکر منبع از مطالب سایت پیام بشرویه پیگیرد قانونی را به همراه خواهد داشت