آموزش کامپیوتر



bashibdar.ir

                        


رایانه دستگاه شگفت انگیزی است که نقش بسیار مهمی در دنیای مدرن و زندگی روزانه ما بازی می کند.

کامپیوترهای الکترونیکی اولیه، که در طول دهه 1940 توسعه یافتند، به اندازه یک اتاق بزرگ بودند و مقدار بسیار عظیمی برق مصرف می کردند. آنها با رایانه های مدرنی که ما امروزه مورد استفاده قرار می دهیم بسیار متفاوت بودند، به خصوص وقتی که آنها را با لپ تاپ های قابل حمل و کوچک امروزی مقایسه می کنیم.

رایانه ها برنامه ریزی می شوند تا انجام دستورالعملهایی را انجام دهند.این دستورالعمل ها معمولاً بسیار ساده هستند و مستلزم اضافه کردن اعداد به هم، حرکت دادن داده ها از یک مکان به مکان دیگر و ... هستند.

یک برنامه رایانه ای بسته به پیچیدگی برنامه می تواند شامل چند دستورالعمل تا بالای میلیون ها دستورالعمل باشد. برنامه های کاربردی مدرن مانند واژه پردازها، مرورگرهای وب و ویرایشگرهای گرافیکی را تیم بزرگی از برنامه نویسان در مدت زمانی طولانی تکمیل کرده اند.

حافظه یک رایانه اعداد را در مقادیر بسیار عظیمی از سلول ها ذخیره می کند که می تواند به سرت در دسترس سی پی یو قرار بگیرد تا محاسبات لازم را انجام دهد. در رایانه دو نوع اصلی از حافظه وجود دارد که عبارتند از:ROM  (فقط حافظه خوانده می شود) و  .RAM  ROM شامل نرم افزارهای از پیش نوشته شده و داده هایی است که فقط CPU   قادر به خواندن آنها است، در حالی که رم می تواند در هر زمانی در دسترس قرار گیرد و نوشته شود .

به منظور تبادل اطلاعات رایانه ها به تعدادی از دستگاه های (ورودی/ خروجی ( I / O  مختلف متصل می شوند.این دستگاه های جانبی شامل صفحه کلید، ماوس، صفحه نمایش، هارد دیسک، چاپگر و بیشتراز آن هستند.

کامپیوترها در قالب شبکه ها به پیوند کل جهان به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. کامپیوتر هایی که در قالب شبکه قرار می گیرند به کاربران اجازه می دهند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند و تبادل اطلاعاتی را انجام دهند که در مکان های مختلف ذخیره می شود. شما ممکن است درباره یک شبکه محلی (LAN) و یا شبکه گسترده (WAN) که مناطقی در اندازه های مختلف را به هم متصل می کند شنیده باشید.اینترنت شبکه گسترده ای از کامپیوترها است که جهان را پوشش می دهند و به کاربران اجازه می دهند تا به ایمیل، شبکه جهانی وب و برنامه های کاربردی دیگر دسترسی داشته باشند.